روحانی در افتتاحیه مجلس دهم

شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۶:۰
اراده دولت حسن سلوک با سایر قواست/ همه باید تسلیم قانون باشیم
روحانی در افتتاحیه مجلس دهم

رئیس جمهور با بیان اینکه اراده دولت حسن سلوک با سایر قواست، گفت: اجرای قانون گاهی کمی سخت و کمی تلخ است اما ضروری و الزامی است و در نهایت ما همه تسلیم قانون هستیم.


به گزارش خبر نگار پایگاه اطلاع رسانی جمارن ما به نقل از خبر گزاری مهر ،حجت‌الاسلام حسن روحانی در افتتاحیه مجلس دهم گفت: امام به ما یاد داد که میزان رأی ملت است و بر این نکته تاکید کردند که مجلس شورای اسلامی در جایگاه رفیعی تحت عنوان رأس امور قرار دارد.

وی افزود: با سلام و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری که راه آن امام عزیز و راحل را به خوبی ادامه دادند و از انقلاب، کشور و نظام به احسن وجه حراست کردند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مردم ایران از بیش از صد سال پیش همواره در پی مجلسی قوی، کارآمد و مجلسی که قدرت قانونگذاری در چارچوب منافع ملی و در چارچوب موازین اسلامی داشته باشد و بتواند خودسری‌ها را مهار کند، دنبال می‌کردند.

روحانی با بیان اینکه قوه مجریه و قضائیه از اول به صورتی وجود داشت، گفت: اما از انقلاب مشروطه، قوه‌ی سومی تحت عنوان قوه مقننه به وجود آمد که این قوه مقننه جایگاهی برای حاکمیت و نظارت عمومی مردم و تنوع سلایق آراء در یک مرکزیت به نام مجلس شورای اسلامی است.

وی با اشاره به آغاز به کار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس و دولت رسالت‌ها و وظایف مشخص و جدا از هم دارند اما وظایف مشترک فراوان نیز در کنار یکدیگر داریم.

رئیس‌جمهور افزود: اگر جامعه با مشکلی مواجه شود، مردم مشکل جامعه را از آنِ دستگاه اجرایی و دولت می‌دانند اما واقعیت این است که آنجا که موفقیت است، مجلس، قوه قضائیه و دیگر ارکان نظام نیز سهم خود را دارند و آنجا هم که مشکلی وجود دارد، مجلس شورای اسلامی هم سهم خواهد داشت بنابراین برای حل معضلات کشور نیازمند به تعامل هستیم.

روحانی با تاکید بر اینکه در نهایت ما همه تسلیم قانون هستیم، گفت: اجرای قانون گاهی کمی سخت و کمی تلخ است اما ضروری و الزامی است.

وی اضافه کرد: من برای وزیر علوم پنج بار و برای وزیر ورزش و جوانان چهار بار به مجلس آمدم، ممکن است با انتظارات مطابق نباشد ولی باید در نهایت تسلیم قانون باشیم؛ چرا که با اجرای قانون است که می‌توانیم از مشکلات کشور به خوبی عبور کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به افتخارآفرینی مردم در انتخابات 7 اسفند گفت: هیچ گروه و جناحی انتخابات را تحریم نکرد و همه قوانین انتخاباتی را رعایت کردند حتی مردم در این انتخابات از جناح‌ها، احزاب و تشکل‌ها با نام‌های معمول کمی پاها را فراتر گذاشتند و لیست‌هایی درست کردند از ترکیب جناح‌ها و گروه‌ها و گویی مردم و نمایندگانی که خود را در معرض آرای مردم قرار داده بودند، این بار قبل از بحث احزاب و جناح‌ها، به فکر همگرایی بیشتر و همکاری بیشتر بین قوا برای حل مسائل کشور بودند.

روحانی ادامه داد: همه می‌دانند که اگر مشکلی هم در این کشور باشد، با اتحاد و وحدت، با رهنمودهای رهبری و انسجام و مقاومت می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم.

وی با بیان اینکه در آغاز به کار دولت یازدهم با مشکلات اقتصادی مواجه بودیم، گفت: با همراهی مجلس و مردم توانستیم از بسیاری از مشکلات عبور کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: در طول سه سال گذشته از تلاطم اقتصادی خبری نیست و جای آن را آرامش در بازار گرفته است؛ از تورم خطرناک دو رقمی که می‌توانست ادامه آن برای جامعه بسیار مشکل‌آفرین باشد، امروز از تورم 40 درصد به 10 درصد رسیده‌ایم و انشاءالله امسال به تورم تک رقمی خواهیم رسید.

روحانی یکی از اهداف دولت را عبور از رکود نام برد و گفت: به حول و قوه الهی در سال 93 ما رشد سه درصدی را داشتیم و در سال 94 نگذاشتیم به رشد منفی برسیم و رشد یک درصدی داشتیم و انشاءالله در سال جاری به رشد پنج درصدی خواهیم رسید و همه برنامه‌ها بر این است که مردم ما از لحاظ فقر و بیکاری در امان باشند.

وی ادامه داد: هیچ دولت و مسئولی نیست که برای مردم خود فقر و بیکاری را بخواهد. ما باید اشتغال را برای مردم فراهم کنیم. ما برای اینکه جوانان تحصیلکرده مشغول به کار شوند، راهی جز رشد اقتصادی نداریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچ کشوری بدون تعامل با جهان به رشد اقتصادی مناسب دست نخواهد یافت، گفت: ما در چارچوب اقتصاد مقاومتی که اقتصادی درون‌زا و برون‌گرا است، اقتصادی که زایش او در درون است، اما گرایش و نگاهش به بیرون است و در سایه یک رشد مناسب می‌توانیم تحول اقتصادی ایجاد کنیم و برای این رشد هشت درصدی نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی داریم.

روحانی ادامه داد: شرایط کشور ما و درآمدهای نفتی به گونه‌ای نیست که فکر کنیم در سال‌های پیش‌رو به نفت بشکه صد دلار دست خواهیم یافت لذا باید برای رسیدن به هشت درصدی به الزامات آن توجه کنیم که یکی از الزامات آن سرمایه‌گذاری 30 تا 50 میلیارد دلاری از منابع خارجی است.

وی تاکید کرد: ما در برجام به این نقطه رسیدیم که اگر وحدت و انسجام در میان مردم باشد، همکاری و هماهنگی میان قوا باشد، خطوط قرمزی که رهبری آن را ترسیم کرده‌اند، مراعات شود و افراد شایسته برای انجام کار انتخاب شوند، می‌توانیم مشکلات بزرگی مانند مذاکرات هسته‌ای و یک مسئله پیچیده و معضل بزرگ را با تدبیر حل و از آن عبور کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز در سایه برجام می‌توانیم از سرمایه‌گذاری‌های خارجی استفاده کنیم، گفت: در فضایی که ایجاد شده، می‌توانیم به خوبی از تکنولوژی و سرمایه خارجی استفاده کنیم و به بازارهای جهانی برای صادرات کالاهای خود دست یابیم.

روحانی با بیان اینکه دولت و مجلس باید در کنار هم جغرافیای سرمایه، بازار و تکنولوژی را مشخص کنند، گفت: در اقتصاد مقاومتی که دیپلماسی اقتصادی به عنوان یکی از وظایف دولت مشخص شده است، باید بتوانیم در فضای پس از برجام از آن بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در چندین نوبت اقتصاد را اولویت اول کشور نامیدند، گفت: این کار برای کشور یک ضرورت است که به رشد مناسب دست یابیم.

رئیس‌جمهور افزود: در نگاه اول گاهی تضادهایی را در کشور مشاهده می‌کنیم؛ از طرفی امکانات و ظرفیت‌های فراوان را می‌بینیم و از طرف دیگر آن همه مشکلات را که ما می‌توانیم این مشکلات را با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های کشور برطرف کنیم که این امر مستلزم آن است که همه بزرگانی که در این مجلس معظم اجتماع کرده‌اند، دست در دست هم دهیم و اولویت اول کشور را که اقتصاد و اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی است، محقق سازیم.

روحانی تاکید کرد: امکانات کشور به گونه‌ای است که اگر در کنار هم باشیم، سیاستمان برای اداره کشور تدبیر و خردورزی باشد، اگر سیاستمان استفاده از همه امکانات درونی و بیرونی به نفع منافع ملی باشد، می‌توانیم تمام مشکلات را برطرف سازیم.

وی همچنین با اشاره به این مطلب که مردم ما در انتخابات، آری‌ها و نه‌هایی گفتند، افزود: مردم در این انتخابات خواستار بهبود وضع زندگی مردم و روابطی توأم با آرامش و عزت بودند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مجلس قواعد بازی افراد جامعه و شهروندان را در این زمین بزرگ تعیین می‌کند، گفت: اگر این قواعد بازی شفاف نباشد، هر چقدر هم که بازیگران تمرین کرده باشند، در کارزار رقابت با جهان ناموفق خواهد بود و نمی‌توانند از نظر روانی مشکلات را به پیش برند.

روحانی با تاکید بر لزوم تصویب قوانین شفاف در جامعه گفت: ما قوانینی را می‌خواهیم که راه را به خوبی برای بازیگران مشخص کرده باشد و ما نیاز به تنقیح قوانین داریم.

وی با بیان اینکه من خود را فرزند مجلس می‌دانم و بیست سال در مجلس تجربه دارم، گفت: مجلس دهم باید از تجربه 9 دوره قبل خود به خوبی استفاده کند تا شاهد مجلسی بهتر باشیم.

رئیس‌جمهور در ادامه با تشکر و قدردانی از نمایندگان مجلس نهم به ویژه هیأت رئیسه آن مجلس، گفت: هیأت‌ رئیسه مجلس نهم در بسیاری از زمینه‌ها به ویژه برجام، دولت را یاری کرد.

روحانی تاکید کرد: امروز خوشحالیم که سهم ما را در اوپک، دیگران نمی‌برند و ما به زودی به صادرات قبلی‌مان در زمینه نفت دست خواهیم یافت؛ البته در سال 91 تا 94 حدود 180 میلیون صادرات نفت می‌توانستیم داشته باشیم که در سایه تحریم این امر محقق نشد که اگر این اتفاق می‌افتاد، شاهد اشتغال‌های فراوانی در کشور بودیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اراده دولت، حسن سلوک با سایر قوا و مجلس است و ما باید کاری کنیم که اول رضای حق و سپس مردم را جلب کنیم.

نظرات

ثبت نظر