تعدادی از اهالی و نمازگزاران مسجد جامع جماران به همایش بزرگ پیاده روی حسینی پیوستند

چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۸:۰
تعدادی از اهالی  و نمازگزاران مسجد جامع جماران به همایش بزرگ پیاده روی حسینی پیوستند

صبح امروز تعدای از اهالی جماران به همایش برزگ پیاده روی اربعین پیوستند .


اوضاع فرق كرده است. شايد تا همين ۱۲ـ ۱۳سال پيش كسي تصورش را هم نمي‌كرد كه رفتن به زيارت عتبات عاليات تا اين اندازه راحت باشد. امروز تبديل به يكي از بزرگ‌ترين اجتماعات بشري شده است. از هنگامي كه نخستين زائر آرامگاه منور اباعبدالله‌الحسين(ع)، جابربن عبدالله انصاري در روز اربعين از مدينه به سمت كربلا رفت تاكنون ۱۳۷۵ سال مي‌گذرد. در اين سال‌ها علما و بزرگان زيادي بودند كه براي زيارت سيدالشهدا(ع) در روز اربعين اهميت و جايگاه والايي قائل شده و با پاي پياده از نجف اشرف به كربلا رفته‌اند. با همه فراز و نشيب‌هايي كه تاريخ پياده‌روي اربعين داشته امروز ابعادي جهاني به خود گرفته و بعضي عاشقان و دوستداران اباعبدالله‌الحسين(ع) از هر كجاي دنيا كه فكرش را بكنيد، به سمت نجف مي‌روند تا از آنجا با پاي پياده به خدمت مولايشان برسند.

 

در همين نزديكي در محله جماران .یکی از قدیمی ترین محله های تهرا ن جوانان و پيرغلامان زيادي هنوز محرم تمام نشده بار سفر بسته‌اند تا چند روز مانده به اربعين شهادت‌سالار شهيدان راهي كربلا شوند. رسم پياده‌روي اربعين در محله سنتي و مذهبي جماران قدمتي طولاني دارد. با اين حال چند سالي است اين آيين مذهبي جايگاه ويژه‌اي بين جوانان محله پيدا كرده است.

لذت حضور در اجتماعی مردمی
پياده‌روي اربعين يك تجربه عجيب است. از آن تجربه‌هايي كه نمي‌توان به‌طور كامل تعريفش كرد. همه آنها كه به سفر رفته‌اند، خوب مي‌دانند سختي راه چطور با شيريني زيارت تمام مي‌شود. بايد از ليوان‌هاي مشترك ميليون‌ها زائر چاي و آب نوشيد تا لذت يك اجتماع مردمي را درك كرد. اين تجربه را بايد در افت و‌خيز مرد و زن معلولي كه به هزار زحمت خودشان را مي‌كشند به سمت كربلا درك كرد، تجربه ناگفته اين سفر را بايد در چند زيلو و فرشي پيدا كرد كه خانواده فقير عراقي كنار جاده انداخته‌اند و از زائران خواهش مي‌كنند روي آنها بنشينند و استراحت كنند.
 

 

نظرات

ثبت نظر