بیت حضرت امام خمینی(ره)

بیت حضرت امام خمینی(ره)

 

 

مردم جماران در استقبالی  پر شور در تاریخ 28 اردیبهشت 1359 میزبان بزرگترین شخصیت قرن حاضر شدند. حضرت امام خمینی(ره) تا پایان عمر در این محل سکونت داشتند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی همراه با بیت خود تا ماه‌های آخر ١٣۵٨ ش در شهر قم حضور داشت و در این زمان، به سبب عارضه قلبی و بنا به توصیه پزشکان به تهران عزیمت کرد و به مدت یک ماه در بیمارستان قلب تهران که امروزهبه نام بیمارستان شهید رجایی شهرت دارد بستری شد. اما پس از ترخیص از بیمارستان، به توصیه پزشکان، در تهران ماند . ازهمین رو، مقرر شد، مکانی برای وی در شمال شهر که هم دارای هوایی پاک و سالم، وهم ازلحاظ مسائل امنیتی مطمئن باشد، فراهم شود. در آغاز، خانه ای سه  طبقه در محله دربند متعلق به حاج آقا مشرف برای امام در نظر گرفته شد. اما به سبب اینکه خانه مذکور ویژگی های منزل مطلوب و مورد نظر امام (ره)را نداشت تصمیم ایشان بر این قرار گرفت که به مکان مناسب تری نقل مکان کنند. ایشان همواره، بر انتخاب مکانی ساده، محقر و بی پیرایه تاکید می کرد.حضور ایشان دراین منزل آنچنان ایشان را می آزرد که به فرزندشان مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینی اخطار نمودند که در صورت پیدا نشدن منزل مناسب ظرف سه روز به قم بازخواهند گشت.از این رو مرحوم حاج سید احمدخمینی با توجه به آشنایی آیت الله سید مهدی امام جمارانی با منطقه شمیران به همراه ایشان وآیت الله موسوی خوئینی ها جستجو برای یافتن خانه ای مناسب روحیات امام(ره)را آغاز نمودند و پس از بازدید از منازل مختلف در مناطقی از شمیران عازم منزل آیت الله امام جمارانی در جماران به منظور استراحت وصرف ناهار می شوند.در هنگام صرف ناهار حجت الاسلام شجونی پیشنهاد انتخاب همین منزل یعنی خانه آیت الله امام جمارانی را برای سکونت امام به مرحوم حاج سیداحمد خمینی می دهند و ایشان نیز با بررسی وضعیت منزل این پیشنهاد را بسیار پسندیده و قرار براین شد تا در صورت موافقت همسرمکرمه حضرت امام به جماران نقل مکان نمایند.

سرانجام، امام در ٢٨ اردیبهشت ١٣۵٩ ، به این خانه که در مجاورت حسینیه شماره یک جماران یا تکیه بالا (نک : ادامه مقاله) قرار داشت، وارد شد .

خانه های مذکور مجموعاً چهار منزل واقع در پشت حسینیه جماران، منزل اجدادی آیت الله سید مهدی امام جمارانی ،دو برادر و همشیرة ایشان بود . خانة آقای امام جمارانی به عنوان اندرونی وخانه مرحوم حجت الاسلام سید حسین جمارانی برادر ایشان به عنوان دفتر و منزل همشیرة وی که دارای اتاقی با یک کاناپه و طاقچه بود برای دیدارهای خصوصی امام در نظر گرفته شد. با اتصال این منازل به یکدیگر و ارتباط آن با حسینیة جماران مجموعه ای ایجاد گردید که به بیت آنحضرت تا پایان عمر شریف ایشان مبدل گردید. با سکنا گزیدن امام در این محل، جماران به کانون تصمیم گیری‌های مهم سیاسی ایران بدل شد و شهرتی جهانی یافت. همچنین تصمیم های مهم کشور درباره مسائلی چون جنگ تحمیلی و اعلان آتش بس و مواردی دیگر در این مکان اتخاذ شد.جماران پس از این تاریخ شاهد دیدارها و ملاقات های بسیاری از شخصیت های جهانی بود.

ازجمله این ملاقاتهای مهم می توان به دیدار امام با ادوارد شواردنادزه، وزیر خارجه وقت شوروی سابق، در 1367 ش اشاره کرد. خانواده حضرت امام نیز در اندرونی این مجموعه  سکونت داشتند. در برخی از ساعات روز، امام در حیاط این خانه، قدم می زد و به رادیو گوش می کرد. بعدها، باغی نیز که در مجاورت این خانه قرار داشت و چشمه ای هم در آن جاری بود، خریداری، و به این خانه افزوده شد. خانه دیگری هم که در مجاورت بیت قرار داشت، خریداری شد تا دفتر امام در آنجا مستقر شود. امروزه منزل امام  با نگه داشتن وسایل شخصی ایشان به موزه بدل شده است و علاقه مندان از آن بازدید می کنند.

 

 


نظرات

ثبت نظر