تاریخچه حسینیه شماره 2

حسینیه شماره دو جماران

با ورود حضرت امام خمینی و استقرار ایشان در محله جماران،حسینیه تازه بنا شده جماران به منظور انجام دیدارهای عمومی آن حضرت از سوی آیت الله امام جمارانی در اختیار بیت معظم ایشان قرار گرفت و عملاً به دلیل رعایت مسائل امنیتی و حفاظتی، برگزاری برنامه ها و مراسم مذهبی عمومی اهالی در این حسینیه امکان پذیر نبود.

اهالی جماران چند سالی مراسم عزاداری و برنامه های عمومی خود را در مسجد و تکیه کوچک جماران برپا می کردند، اما این اماکن قابلیت برگزاری مجالس پرجمعیت و گسترده را نداشت.لذا آقای امام جمارانی مصمم شد تا محل دیگری را برای استفاده اهالی جماران در ایام خاص مذهبی تدارک دیده و حسینیه جدیدی احداث نمایند.از این رو قطعه زمین موقوفه ای در کنار باغ امیر سلیمانی (مشیرالسلطنه) در نظر گرفته شد. دوران شروع به کار این حسینیه مصادف با ایام جنگ تحمیلی و حملات هوایی عراق بود و به همین دلیل استحکام بنا و تقویت آن مورد توجه بسیار قرار داشت تا اهالی جماران بتوانند در هنگام حملات هوایی نیزاز زیرزمین این ساختمان به عنوان پناهگاه استفاده نمایند.

بدین ترتیب بودجه اصلی ساخت این حسینیه صرف استحکام و تقویت بنای آن شد و از پرداختن به جنبه های زینتی و رفاهی خودداری گردید.عملیات احداث این حسینیه در سال 1364 به اتمام رسید. بنای این حسینیه در زمینی به مساحت یکهزار مترمربع در سه طبقه احداث شد. از آن زمان برنامه های مختلف و مهمی همچون برگزاری مجالس ترحیم مهم و ملی و مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام در این مکان برگزار گردیده و به نوعی می توان گفت که این حسینیه نیز دورانی تاریخی را از حوادث و رویدادهای ملی در خاطره خود به ثبت رسانده است.

درسال 1393 با توجه به استهلاک بخش های مختلف این حسینیه با وجود گذشت حدود سی سال از احداث آن و نیز ضرورت ایجاد بخش های مختلف و مورد نیاز بنا به دستور آیت الله  امام جمارانی و از محل درآمد موقوفات تحت تولیت ایشان، بازسازی و مرمت این حسینیه به همت فرزند گرامی وی حجت الاسلام والمسلمین سید حسن امام جمارانی آغاز و در ظرف یک سال بنای ماندگار با امکانات و مرافق جدیدی ایجاد شد.

هم اکنون حسینیه شماره دو جماران با بررسی مشکلات گذشته و رعایت اولویت ها دارای آشپزخانه ای مجهز،دفاتر مدیریتی،سالن اجتماعات،آسانسور،کتابخانه و... می باشد و فضای بسیار زیبا و معنوی آن بسیار مدرن و با کیفیت طراحی و اجرا گردیده است.

 

 

 

 


نظرات

ثبت نظر