مسجدجامع جماران

مسجدجامع جماران

مقدمه:

قدمت مسجد جامع جماران را نمیتوان برآورد نمود .چرا که ساختمان این مسجد در سال های اخیر چندین بار بازسازی و توسعه یافته است . اما آنچه مسلم و قطعی است وجود مسجد در این مکان به دلیل تاریخی بودن محل جماران و حضور مردمان مؤمن در این منطقه از زمان های دور است. در سده های اخیرو تا زمانی که تاریخ شفاهی در این مورد گواهی می دهد خاندان معظم امام جمارانی امامت این مسجد را بر عهده داشته اند.آیات معظم سید ابوالقاسم ،سید ابراهیم،سید حسین و سید حسن امام جمارانی از جمله علمای جماران و امام جماعت مسجد جامع آن بوده اند. اکنون و در زمان حاضر آیت الله سید مهدی امام جمارانی امامت این مسجد با شکوه را بر عهده دارند که البته چند سالی است به دلیل کسالت اقامه نماز توسط فرزند گرامیشان حجت الاسلام والمسلمین سید حسن امام جمارانی صورت می پذیرد.

مسجد جماران بنابر تاریخ شفاهی اهالی محل دو بار توسط مرحوم آیت الله سید حسن امام جمارانی و دو بار نیز توسط آیت الله سید مهدی امام جمارانی تجدید بنا شده است. پیش از آن نیز آیت الله سیدحسین جمارانی مسجدی را در همین مکان بنا نهاده بود.تجدید بنای این مسجد همواره به دلیل رشد جمعیتی و عدم تکاپوی آن برای مراسم محلی بوده است.

در دوران اخیر آیت الله سید مهدی امام جمارانی در سال 1395 ه ق اقدام به تجدید بنای این مکان مقدس می نمایند. این مسجد در حدود چهل سال محل برگزاری نماز جماعات و مراسم مذهبی در جماران بود تا اینکه در سال 1384 یکی از خیرین به نام حاج تقی منایی پیشنهادی را برای خرید زمین کنار مسجد جماران به آیت الله امام جمارانی .داد.در آن زمان با توجه به رشد جمعیت منطقه جماران و نیز مستهلک شدن بخش های مختلف مسجد تصمیم بر خرید این زمین و توسعه مسجد با استقبال ایشان مواجه شد اما تخریب و تجدید بنای مسجد به دلیل نبود منابع مالی مورد تردید ایشان بود که نهایتا با توکل بر خدا احداث بنای مسجدی زیبا که بتواند در سالهای آینده مورد استفاده و بهره برداری اهالی باشد در دستور کار قرار گرفت.در این زمینه حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن امام جمارانی تلاش فراوانی را برای تشکیل تیم مهندسی و تأمین منابع مالی انجام داده و تخریب مسجد قدیمی آغاز گردید و در عرض حدود سه سال ونیم مسجد جامع جماران با شیوه ای نو و جدید و با امکانات رفاهی عالی احداث گردید.

افتتاح این مسجد با شکوه و زیبا مصادف شد با برگزاری مراسم عید سعید فطر در سال ۱۳۸۸ و نماز جماعت این عید خجسته به امامت آیت الله سید مهدی امام جمارانی و با خطبه های ایشان برگزار گردید.

برای آگاهی از چگونگی ساخت و افتتاح این مسجد میتوانید به ویژه نامه این مراسم در  اینجا  مراجعه نمائید.

 


نظرات

ثبت نظر