آیت الله سید حسین جمارانی

آیت الله سید حسین جمارانی از جمله روحانیون و علمای مهم شمیران در سال ۱۲۸۰ هجری قمری در جماران و در خانواده ای اهل علم و تقوی دیده به جهان گشود. وی تنها فرزند ذکور مرحوم آیت الله سید ابراهیم جمارانی است و درحالی که تنها یک سال داشت پدر خود را از دست داد. بدین جهت و به دلیل فقدان امام جماعت مرحوم آیت الله سید جلیل هاشمی(یکی از روحانیون برجسته جماران) و مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمودجمارانی از وعاظ آن زمان اقامه نماز را در جماران عهده دار می شوند و تا سالیانی که مرحوم آیت الله سید حسین جمارانی معمم شده و در طراز روحانیون مهم شمیران قرار گرفتند این وظیفه را بر عهده داشته اند.

آیت الله سید حسین جمارانی پس از طی مدارج عالی حوزوی و با زگشت به جماران همچون اجداد خود امامت و ارشاد مردم منطقه را بر عهده گرفت و به این امر اشتغال یافت. آیت الله سید ابوتراب دربندی در منطقه تجریش و مرحوم آیت الله آقا سید یحیی در امام زاده قاسم شمیران و نیز آیت الله سید حسین جمارانی در جماران از جمله روحانیون ممتاز - طراز اول و با نفوذ مردمی در شمیران محسوب می شدند.

آیت الله سید حسین جمارانی آنگونه که از خاطرات شفاهی در مورد ایشان منقول است بسیار مورد توجه و مراجعه مردم قرار داشته است. در برخی گفتگو ها با افراد مسن جماران بعضی از ایشان به روز وفات این عالم جلیل القدر اشاره نموده و آن را به یاد می آورند.

بخش عمده ای از موقوفات جماران به نام این عالم بزرگوار به ثبت رسیده است و قبر او نیز در همین مجموعه واقع گردیده است. به یادبود این عالم بزرگوار و خادم مردم قرار است در محل دفن او بنای یادبودی از ایشان و سایر درگذشتگان مدفون در این محل احداث گردد.

از مرحوم آیت الله سید حسین  جمارانی اسنادی شامل مجموعه وکالت نامه های محلی به جای مانده است.


نظرات

ثبت نظر